„Komolyan?” Víz a dízelbe – és a motor tisztábban, erősebben, olcsóbban jár

2 perc olvasás

A nigériai Federal University of Technology Owerri kutatói most dobtak egy igazi bombát a dízelvilágba: ha a dízelbe vizet keverünk – persze nem akárhogy, hanem stabil emulzió formájában –, az égés nem romlik, hanem jobb lesz: kevesebb korom, kevesebb nitrogén-oxid, magasabb hatásfok – és mindezt drága katalizátorok, részecskeszűrők és AdBlue nélkül.

Hogyan lehetséges, hogy a víz nem öli meg a motort?

A titok a mikro-robbanásokban rejlik. A víz apró cseppecskéit felületaktív anyaggal „becsomagolják”, így nem válik szét a dízelben, hanem egyenletes emulziót alkot, ami akár 60 napig is eláll. Amikor a hengerbe kerül, a víz 100 °C fölött azonnal gőzzé válik, szétrobbantja a dízelcseppeket, tökéletes keveredést hoz létre, és elvonja a felesleges hőt. Az eredmény: teljesebb égés, kevesebb sajd, alacsonyabb égéshőmérséklet → akár 67%-kal kevesebb NOx és 68%-kal kevesebb részecske.

Mennyivel jobb, mint a mai bonyolult rendszerek?

A jelenlegi dízelek tele vannak drága utókezelőkkel: katalizátorok platinával, részecskeszűrők, SCR-rendszerek karbamiddal. A víz+dízel emulzió (WiDE) mindezt kiváltja – és még fogyasztást is csökkent: a tesztek 10-20%-os javulást mutattak. Nem kell átépíteni a motort, csak más üzemanyagot tankolni.

Hol tart most a technológia?

A koncepció nem új – már a 90-es években kísérleteztek vele, svéd, japán és francia cégek is dolgoztak rajta. A nigériai kutatás most friss meta-analízissel bizonyította: a labor- és valós tesztek (teherautók, hajók, generátorok) egyértelműen jobbak, mint a hagyományos dízel. A 10-30% víztartalom már biztonságos és hatékony, a hidegindítás és a korrózió problémái pedig megoldhatók modernebb adalékokkal.

Miért most robbanhat be?

A fejlődő országokban a levegőminőség katasztrofális, de nincs pénz új flottára vagy bonyolult utókezelőkre. A WiDE azonnal, bármelyik meglévő dízelmotorba alkalmazható – és a költsége töredéke a jelenlegi rendszerekének. Ha a nagy gyártók (MAN, Volvo, Cummins) rákapcsolnak, 5-10 éven belül benzinkúton is árulhatják a „vizes dízelt”.

Mire számíthatunk a jövőben?

Kevesebb fekete füst a teherautókból, tisztább levegő a városokban, olcsóbb fenntartás a fuvarozóknak. És mindezt egy olyan technológiával, ami lényegében csak vizet kever a tankba – okosan.

A dízel nem halott. Csak most tanult meg úszni.

Oszd meg ezt a cikket
A nevem Dóra Farkas, budapesti újságíró vagyok. Több mint tíz éve írok a modern életről, a kultúráról, a fenntarthatóságról és inspiráló történetekről. Célom, hogy a tényeket, az érzelmeket és a gyakorlati tanácsokat összekapcsolva segítsek tudatosabb és harmonikusabb életet élni.
Hozzászólás írása

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version