A nigériai Federal University of Technology Owerri kutatói most dobtak egy igazi bombát a dízelvilágba: ha a dízelbe vizet keverünk – persze nem akárhogy, hanem stabil emulzió formájában –, az égés nem romlik, hanem jobb lesz: kevesebb korom, kevesebb nitrogén-oxid, magasabb hatásfok – és mindezt drága katalizátorok, részecskeszűrők és AdBlue nélkül.
Hogyan lehetséges, hogy a víz nem öli meg a motort?
A titok a mikro-robbanásokban rejlik. A víz apró cseppecskéit felületaktív anyaggal „becsomagolják”, így nem válik szét a dízelben, hanem egyenletes emulziót alkot, ami akár 60 napig is eláll. Amikor a hengerbe kerül, a víz 100 °C fölött azonnal gőzzé válik, szétrobbantja a dízelcseppeket, tökéletes keveredést hoz létre, és elvonja a felesleges hőt. Az eredmény: teljesebb égés, kevesebb sajd, alacsonyabb égéshőmérséklet → akár 67%-kal kevesebb NOx és 68%-kal kevesebb részecske.
Mennyivel jobb, mint a mai bonyolult rendszerek?
A jelenlegi dízelek tele vannak drága utókezelőkkel: katalizátorok platinával, részecskeszűrők, SCR-rendszerek karbamiddal. A víz+dízel emulzió (WiDE) mindezt kiváltja – és még fogyasztást is csökkent: a tesztek 10-20%-os javulást mutattak. Nem kell átépíteni a motort, csak más üzemanyagot tankolni.
Hol tart most a technológia?
A koncepció nem új – már a 90-es években kísérleteztek vele, svéd, japán és francia cégek is dolgoztak rajta. A nigériai kutatás most friss meta-analízissel bizonyította: a labor- és valós tesztek (teherautók, hajók, generátorok) egyértelműen jobbak, mint a hagyományos dízel. A 10-30% víztartalom már biztonságos és hatékony, a hidegindítás és a korrózió problémái pedig megoldhatók modernebb adalékokkal.
Miért most robbanhat be?
A fejlődő országokban a levegőminőség katasztrofális, de nincs pénz új flottára vagy bonyolult utókezelőkre. A WiDE azonnal, bármelyik meglévő dízelmotorba alkalmazható – és a költsége töredéke a jelenlegi rendszerekének. Ha a nagy gyártók (MAN, Volvo, Cummins) rákapcsolnak, 5-10 éven belül benzinkúton is árulhatják a „vizes dízelt”.
Mire számíthatunk a jövőben?
Kevesebb fekete füst a teherautókból, tisztább levegő a városokban, olcsóbb fenntartás a fuvarozóknak. És mindezt egy olyan technológiával, ami lényegében csak vizet kever a tankba – okosan.
A dízel nem halott. Csak most tanult meg úszni.

