A startupok 90%-a egy év alatt becsukja a kaput. Nem a termék rossz, nem a csapat ügyetlen – egyszerűen elfogy a pénz, mert a marketingre vagy semmit nem költenek, vagy rossz helyre öntik. De van egy bevált módszer, amivel kis pénzből is megtalálhatod a működő csatornákat, és nem kell szerencsejátékot űznöd a büdzsével. Most megmutatom lépésről lépésre, hogyan kerüld el a leggyakoribb hibákat, és hogyan építs fel olyan startup marketinget, ami tényleg hoz ügyfeleket.
- Miért halnak meg a legtöbben már az első évben?
- Kezdd itt, és máris a top 10%-ban vagy
- A versenytársak elemzése 30 perc alatt
- A vásárlói portré, amitől minden kampányod olcsóbb lesz
- A hipotézistábla – a startup marketing Szent Grálja
- Valós példa, amit kis büdzsével is meg lehet ismételni
- A három szabály, amitől életben maradsz
Miért halnak meg a legtöbben már az első évben?
Az első és legnagyobb hiba: olyan problémát akarnak megoldani, ami valójában senkit nem érdekel. A második: hónapokig, évekig fejlesztenek egy terméket anélkül, hogy bárkitől megkérdeznék, fizetne-e érte. A harmadik: már van pár felhasználó, de félnek rákölteni a marketingre, mert „mi van, ha nem jön vissza”. Végül pedig sok alapító fejlesztő hátterű, marketingben nulla tapasztalat – és nem tudják, kiben bízzanak meg.
A jó hír: mindezt meg lehet spórolni, ha a fejlesztés előtt és mellett folyamatosan tesztelsz, méghozzá nagyon kis költséggel.
Kezdd itt, és máris a top 10%-ban vagy
Mielőtt egyetlen forintot is hirdetésre költenél, válaszolj három kérdésre:
- Van-e fizető kereslet arra, amit csinálsz?
- Ki pontosan a célközönséged, és hol éred el őket a legolcsóbban?
- Mely csatornák működhetnek nálad 50-100 ezer forintból?
Ha ezekre nincs válaszod, állj le, és szerezd meg őket.
A versenytársak elemzése 30 perc alatt
Gépeld be a Google-be azt a problémát, amit megoldasz. Az első oldal eredményei a versenytársaid. Készíts egy egyszerű táblázatot: árak, ajánlat, erősségek, gyengeségek (a negatív véleményeket olvasd el – ott van a kincsesbánya). Ez megmutatja, hol tudsz jobb lenni náluk már az elején.
A vásárlói portré, amitől minden kampányod olcsóbb lesz
Ne azt írd, hogy „18-45 év, Magyarország”. Határozd meg pontosan: hol lóg a célközönséged (TikTok, Reddit, VK-csoportok, Telegram?), mit utál a versenytársakban, és mit tenne boldoggá. Minél pontosabb a kép, annál kevesebb pénzt égetsz el felesleges hirdetésekre.
A hipotézistábla – a startup marketing Szent Grálja
Ez az a dokumentum, ami miatt nem fogsz csődbe menni. Minden sor egy olcsó teszt. Írd le: „Azt gondoljuk, hogy ha [ezt a csatornát/célzást] használjuk [ezen a szegmensen], akkor [ilyen eredményt kapunk], mert [magyarázat].” Adj hozzá:
- Mennyire hisszük (0-100%)
- Mennyibe kerül
- Mikor lesz kész
- Mi számít sikernek (pl. lead költség < 600 Ft)
Egy ilyen tábla 2-3 hét alatt kész, és utána pontosan tudod, mit tesztelsz, miért, és mennyiért.
Valós példa, amit kis büdzsével is meg lehet ismételni
Egy előfizetéses szolgáltatás (Netflix, Spotify, Roblox stb.) két évig stagnált, drágábbak voltak a piacon, és elfogyott a pénzük. Mi történt:
- Feltérképeztük a versenytársakat és a vásárlói véleményeket
- Pontosítottuk a célközönséget
- Összeraktunk 28 hipotézist
Két teszt:
- TikTok-csatorna Roblox-témában: 67 ezer megtekintés, 0 eladás – kidobtuk
- Új Google hirdetések: 56 ezer forintból 57 fizető lead, leadköltség 900 Ft helyett a korábbi 2000 Ft – működik, lehet skálázni
A három szabály, amitől életben maradsz
Első: semmit ne költs nagyban, amit nem teszteltél kicsiben (50-150 ezer Ft elég egy teszthez). Második: ha egy hipotézis nem jött be, örülj – éppen megspóroltál milliókat. Harmadik: a marketing nem szerencsejáték, ha van hipotézistáblád és hideg fejed.
Ha most ott tartasz, hogy „úristen, mi is pontosan ezt csináljuk rosszul”, akkor itt az idő változtatni. Kezdd el ma a versenytársak elemzését, és egy hét múlva már lesz egy táblád, ami megmutatja, merre indulj el. A startup marketing nem varázslat – csak fegyelem és olcsó tesztek. És aki ezt csinálja, az nem a 90%-ba fog tartozni.
Te már készítettél hipotézistáblát, vagy még mindig csak égeted a pénzt és reménykedsz? Írd meg kommentben, és segítek az első soroknál!
