Elektromos autók „energiás hátizsákja”: bemutatták a csereakkumulátoros utánfutót, ami megduplázza a hatótávot

3 perc olvasás

Képzeld el, hogy elektromos autód akkuja lemerül félúton, de nem kell órákig töltened – csak lehúzódsz egy pihenőben, lecserélsz egy akkus modult, és már mehetsz tovább 300 km-rel többel. Ez már nem álom: egy francia fejlesztő bemutatta a Far-a-Day utánfutót, ami pontosan ezt teszi lehetővé. Ha szereted a hosszú utakat, de unod a töltővárakozást, ez a kütyü megváltoztathatja a mindennapjaidat. Nézzük meg, hogyan működik, és miért lesz sláger Magyarországon is!

A Far-a-Day lényege: gyors csere, hatalmas plusz hatótáv

A Far-a-Day egy könnyű (kb. 500 kg) utánfutó, ami 60 kWh-s akkumulátort rejt magában. Ez kompakt elektromos autókhoz tervezték, mint a Citroën e-C3, ami alapból 220 km-t bír – ezzel a modullal viszont 300 km-rel többet tehetsz meg anélkül, hogy megállnál töltőnél. Az utánfutó automatikusan csatlakozik az autóhoz, a súlyelosztás okos, így a kanyarvétel és a gyorsulás sem változik.

A csereállomásokon 2 perc alatt lecseréled a lemerült modult egy feltöltöttre – gyorsabb, mint egy tankolás. A költségek is kedvezőek: az energia ára ugyanannyi, mint egy gyors töltésé, de sokkal gyorsabb. Az első tesztek Párizs-Bordeaux között indulnak, 2027-re 30 állomással bővül a hálózat – és ez jó hír nekünk, mert Magyarország is gyorsan csatlakozhat.

Miért tökéletes ez a magyar utakra?

Itthon a töltőhálózat fejlődik, de az M1-en vagy M7-en még mindig előfordul, hogy fél órát vársz egy 50 kW-os töltőre. A Far-a-Day utánfutó ezt megoldja: városi kisautókkal vidékre menhetsz anélkül, hogy terveznél. A súly miatt nem rontja a fogyasztást, és a kompakt méretben befér a legtöbb garázsba. Ha motoros túrázó vagy, vagy e-autóddal mennél a Balatonra vagy a Bakonyba, ez a modul 2 perc alatt kész – nincs többé „lemerültem, most mi lesz” pánik.

Magyarország amúgy is az elektromos autó-akkumulátorok Mekkája: itt van a legtöbb európai gyár (CATL, Samsung SDI, SK Innovation), így a Far-a-Day gyorsan beilleszkedhet a helyi infrastruktúrába. A kormány célja a 250 GWh-s éves kapacitás, ami Európában egyedülálló – ez azt jelenti, hogy a csereállomások gyorsan terjedhetnek, és olcsóbbá válik a használat.

Hogyan próbálhatod ki, ha kíváncsi vagy?

A fejlesztő tesztelőket keres Európában – ha van elektromos autód farokkal, iratkozz fel a far-a-day.com-ra. Itthon a motoros közösségek már pörögnek a hírtől, lehet, hogy hamarosan magyar partnerekkel bővül a hálózat. Az első tesztek Dél-Amerikában lesznek, de Európában 2026-ra indul a pilot – addig érdemes figyelni a híreket.

Ez a Far-a-Day nem csak egy utánfutó – ez a jövő elektromos utazásának kulcsa. Egy gyors csere, és máris mehetsz tovább, anélkül, hogy lemondanál a kalandról. Készülj fel: a hosszú utak új korszaka kezdődik.

Te kipróbálnád? Milyen útra vinnéd először? Írd meg kommentben, és oszd meg a véleményedet!

Oszd meg ezt a cikket
A nevem Dóra Farkas, budapesti újságíró vagyok. Több mint tíz éve írok a modern életről, a kultúráról, a fenntarthatóságról és inspiráló történetekről. Célom, hogy a tényeket, az érzelmeket és a gyakorlati tanácsokat összekapcsolva segítsek tudatosabb és harmonikusabb életet élni.
Hozzászólás írása

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version