Először csak nevetsz: „ilyen lepényhalakkal hogy lehet közlekedni?!” De ha megnézed közelebbről a Maks Architects Solaris koncepcióját, rájössz: ez nem vicc – ez egy zseniális kompromisszum a praktikum és a napenergia között.
A probléma, amit mindenki próbált megoldani – és senki nem tudott
A napelemes motorok eddig két kategóriába estek:
- vagy csúnyák, tele ragasztott panelekkel, mint egy mozgó napelemfarm
- vagy gyengék, mert alig fér el rajtuk 100-150 W panel
A Solaris más utat választ: nem akar egyszerre menni és tölteni.
Nappal virág, éjjel motor
Álló helyzetben a Solaris szétnyitja a két hatalmas, kerek, levél formájú panelt – együtt kb. 2-2,5 m² felület, ami 350-450 W csúcsteljesítményt jelenthet. Ez elég ahhoz, hogy egy 8-10 kWh-s akkut 5-6 óra alatt feltöltsön – vagyis egy nap parkolás után 100-150 km hatótávot kapsz ingyen a naptól.
Amint indulsz, a panelek egyetlen mozdulattal összehajlanak, mint egy legyező, és eltűnnek az ülés alá. A motor ekkor könnyű, aerodinamikus elektrobajk lesz – szénszálas váz, alumínium villa, rekuperatív fékrendszer, normális súlypont.
Miért működhet mégis?
- A fejlődő országokban, ahol a töltőhálózat gyenge, de a nap 300 napon át süt, ez életmentő lehet.
- A városi futároknak, akik napközben parkolnak – ingyen „tankolás”.
- A túramotorosoknak, akik a semmi közepén is fel akarják tölteni a gépet.
A gyenge pontok – mert persze vannak
A panelek parkolás közben helyet foglalnak, szélben billeghet a motor. A töltési idő hosszú – teljes feltöltéshez 5-7 óra napfény kell. De ha nem akarsz 300 km/óra száguldani, hanem 100-120 km-t megtenni városban vagy vidéken – már ez is elég.
A jövő, ami már a küszöbön áll
A Solaris még csak koncepció – de pontosan megmutatja, merre mehet a napelemes közlekedés. Nem kell az egész motort beborítani panelekkel. Elég, ha álló helyzetben „kinyílik”, mint egy napraforgó, és issza a napot – induláskor pedig újra kompakt, gyors és szép lesz.
Lehet, hogy 10 év múlva már így néznek ki a futárrobogók, a vidéki postásmotorok vagy a túramotor a sivatagban. A Solaris nem a leggyorsabb vagy legszebb motor ma – de lehet, hogy a legokosabb.

