Skip to content

Így húzd télen utánfutót, hogy ne kelljen az árokban ébredni – a profik titkos szabályai

Így húzd télen utánfutót, hogy ne kelljen az árokban ébredni – a profik titkos szabályai

Télen az utánfutó nem csak plusz teher. Hanem egy önálló, kiszámíthatatlan élőlény, ami bármikor átrendezheti az életedet, ha nem tudod, mire képes a jégen és a hóban.

A legnagyobb tévedés, hogy „ugyanúgy vezetek, csak lassabban”. Nem. Minden más. A távolságok, a reflexek, a fizika – minden ötszörösen büntet.

A sebességedet automatikusan vond le 20-25 km/h-t mindenhol, amit nyáron bevállalnál. Amit 100-szal simán megteszel nyáron, télen 75-80 a maximum, ha nem akarsz árokban ünnepelni.

Az utánfutóra is téli gumi kell, méghozzá lehetőleg ugyanaz a márka és minta, mint az autódon. Ha a kocsid fog, az utánfutó meg csúszik, vagy fordítva, a szerelvény azonnal táncolni kezd.

A rakodás aranyszabálya: 60% a súly az utánfutó elejére essen, 40% hátra. Így lenyomja a vonóhorgot, a hátsó kerekek jobban fognak, és nem billeg az egész.

Fékezésnél soha ne állj bele a pedálba. Az utánfutóknak nincs ABS-je – ha blokkol a kereke, azonnal összecsuklik a szerelvény. Csak szaggatottan pumpálj vagy motorfékkel lassíts.

Kanyarban tilos a fék. Ha már bent vagy a kanyarban és fékezel, az utánfutó hátulról belök, és garantált a megpördülés. Minden kanyart úgy vegyél, hogy bent már csak gurulj.

Ha elkezd összecsuklani a szerelvény, ne ess pánikba. Azt csináld, amit a legkevésbé hinni fogsz: a kormányt finoman arra fordítsd, amerre az utánfutó megy, vedd le a gázt, válts lejjebb, és amikor már egy vonalban vagytok, finoman adj gázt, hogy kihúzza magát. Ellenkező irányba rántás = garantált árok.

Így húzd télen utánfutót, hogy ne kelljen az árokban ébredni – a profik titkos szabályaiJeges emelkedőn soha ne állj meg félúton. Ha már bukszol felfelé, inkább gurulj vissza, és próbáld újra nagyobb lendülettel. Ha visszafelé csúszol le a lejtőn, üresbe tedd, egyenesen tartsd a kormányt, és csak a kézifékkel lassíts nagyon óvatosan – így nem ütközik az utánfutó az autód oldalába.

Sose közelíts a padkához 1 méternél jobban – a hó alatt rejtett árok azonnal beszippantja az utánfutót. Szűk úton szemből jövővel inkább lassíts 20-30-ra, mint hogy kockáztass.

A hó alatt gyakran van tükörjég – ott még rosszabb a tapadás, mint a látható jégen. Ha van saját fékrendszere az utánfutónak, az aranyat ér – akkor legalább ő is lassít, nem csak tol.

Télen az utánfutóval nem csak vezetni kell, hanem együtt élni vele.

Dóra Farkas

Dóra Farkas

A nevem Dóra Farkas, budapesti újságíró vagyok. Több mint tíz éve írok a modern életről, a kultúráról, a fenntarthatóságról és inspiráló történetekről. Célom, hogy a tényeket, az érzelmeket és a gyakorlati tanácsokat összekapcsolva segítsek tudatosabb és harmonikusabb életet élni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük